خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/05/30 - 11:49
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : صحن
علیرضابیگی در تذکر شفاهی:

پذیرش صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری حقوق و تکالیف متقابل ایجاد می‌کند

نماینده مرد تبریز در مجلس گفت: پذیرش صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری حقوق و تکالیف متقابل ایجاد می‌کند. .

به گزارش  خبرگزاری خانه ملت، احمد علیرضابیگی در نشست علنی امروز (دوشنبه 30 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس قوه مقننه گفت: ورود ظاهرا از روی دلسوزی ایشان در موضوع استیضاح وزیر کشور موجب پیامدهای آتی خواهد شد؛ از آنجایی که انگیزه اصلی استیضاح مبتنی بر نوع نگاه و سوء مدیریت وزیر کشور بوده و سبب تحمیل هزینه‌های بسیار به کشور شده است، و مشکلاتی که اکنون توسط نمایندگان مطرح می‌شود که بیشتر معلول هستند، لازم است به استحضار نمایندگان برسانم در جلسه امروز استیضاح کنندگان با رئیس مجلس سرانجام برخی از نمایندگان به تعیین حکمیت برای موارد اختلافی راضی شدند.



نماینده مردم  تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: یعنی برطرف کردن اختلافات که حتماً دخالت نمایندگان در انتصابات را تداعی خواهد کرد، نتیجه این خواهد شد که دولت مدعی شود از سوی نمایندگان در انتصابات تحت فشار قرار دارد.



وی در تذکری خطاب به وزیر امور خارجه تصریح کرد: در تاریخ 5 تیر ماه 1402 اعلامیه پذیرش صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری صادر شده است و مطابق آن در تاریخ 6 تیر ماه1402 طرح دعوا علیه دولت کانادا در این دیوان مطرح شده است.



پذیرش صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری حقوق و تکالیف متقابل ایجاد می‌کند



علیرضابیگی در این راستا افزود: از آنجایی که پذیرش صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری برای جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها که این صلاحیت را پذیرفته‌اند، حقوق و تکالیف متقابل ایجاد می‌کند لذا از نظر ماهوی در حکم عهدنامه است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: شورای نگهبان بر تفسیر اصل 77 قانون اساسی ماهیت حقوقی را مقدم بر شکل می‌داند لذا با این اوصاف چرا پذیرش صلاحیت دیوان به تصویب مجلس نرسیده است. آیا تمهیدات لازم برای مقابله با دعاوی متقابل احتمالی سایر کشورها در نظر گرفته شده است، آیا تمهیدات لازم برای احتمال عدم پیروزی در دعوا مطرح شده و در نظر گرفته شده است. بر اساس اصل 139 قانون اساسی صور دعاوی نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی خصوصاً در موضوعات بین‌المللی است./




پایان پیام


  • کد خبر : 367119
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار